Shopping Cart

تماس رایگان : 09177000624

هدایای ویژه برای خرید های بالای 1 میلیون تومان

خشک کردن انجیر

طریقه خشک کردن انجیر در منزل به سادگی هرچه تمام تر

وقتی خواص انجیر خشک در طب سنتی را مطالعه می کنید متوجه می شوید که انجیر از دیرباز سمبل باروری و حیات بوده است. به همین دلیل پیشینیان ما انجیر را معجزه ای برای جاودانگی به شمار می آوردند. شاید به همین دلیل باشد که ما همواره به دنبال استفاده از انجیر به اشکال متفاوت هستیم. خشک کردن انجیر یکی از شیوه های نگهداری طولانی مدت این میوه اساطیری است. انجیر از اوایل تابستان تا اوایل پاییز برداشت می شود. در این مدت بهتر است به فکر خشک کردن انجیر در منزل باشید.

خشک کردن انجیر یکی از راه های نگهداری طولانی مدت

راه های متفاوتی برای نگهداری انجیر وجود دارد. عده ای با تهیه مربای انجیر این میوه را برای فصل های بعد ذخیره می کنند. عده ای نیز از آن برای تهیه کمپوت انجیر استفاده می کنند. اما متداول ترین راه برای نگهداری طولانی مدت انجیر خشک کردن آن است. روش های متفاوتی برای خشک کردن انجیر وجود دارد. در این مقاله به بررسی انواع این روش ها می پردازیم. بنابراین تا انتها با ما همراه باشید و بهترین راه را برای خشک کردن انجیر امسال انتخاب کنید.

روش سنتی؛ خشک کردن انجیر

روش سنتی؛ خشک کردن انجیر با آفتاب

به یاد داشته باشید که در این روش بهتر است انجیرها را از درخت نچینید. اجازه دهید میوه انجیر خودش از درخت جدا شود و به صورت طبیعی از آن جدا شود. سپس انجیر ها را به خوبی بشویید و اجازه دهید خشک شوند. نیمی از دم انجیر را جدا کنید.

مادر بزرگ ها در این روش انجیر را روی یک صفحه فلزی یا یک پارچه تمیز پهن می کنند و اجازه می دهند ۳ تا ۵ روز انجیر زیر نور آفتاب خشک شود.

اما ایتالیایی ها این روش را به شکل دیگری به کار می برند. آنها پس از جمع آوری انجیرهای سالم و شستن آنها آب اضافی میوه را می گیرند و انجیرها را به دو نیم تقسیم می کند. البته در این حالت انجیرها به شکلی به دو نیم تقسیم می شوند که دو نیمه انجیر به یکدیگر متصل باشد. در این حالت نیز انجیر پس از ۲ تا ۷ روز خشک می شود.

ایتالیایی ها بر این باورند که در این پروسه بهتر است شب هنگام انجیر ها را به منزل ببرید. به این ترتیب انجیرها در معرض رطوبت ناشی از غروب آفتاب قرار نمی گیرند. در قدم بعدی ایتالیایی ها دو نیمه انجیر را برداشته و نیمی از گردو یا یک بادام را در میان آن قرار می دهند و آن را می بندند. در مرحله بعد انجیر هایی که درون آنها گردو و بادام گذاشته شده است را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در فر ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهند. بهتر است پیش از قرار دادن انجیرها در فر به وسیله ۱ برس مقداری آب یا شربت روی انجیر ها بمالید. به این ترتیب از خشک شدن بیش از اندازه انجیر در فر جلوگیری می کنید.

خشک کردن انجیر

خشک کردن انجیر به روش جوشاندن

در این روش نیز انجیرهای رسیده جمع آوری شده سپس شسته می شوند و زیر نور خورشید خشک می شوند. پس از خشک شدن انجیر ها آنها را در یک ظرف حاوی آب جوش قرار دهید. کافی است انجیرها چند دقیقه در آب باقی بمانند. این روش در آشپزی بلانچ نامیده می شود. در ادامه انجیر ها را به سرعت از آب خارج کرده و به وسیله یک پارچه خشک کنید. و بار دیگر آنها را زیر نور خورشید قرار دهید تا خشک شوند.

خشک کردن انجیر با فر

خشک کردن انجیر با فر

در این روش انجیرها در فر خشک می شوند. بهتر است دمای فر در پایین ترین حد ممکن باشد. ۳۰ درجه سانتیگراد دمای مناسبی برای خشک کردن انجیر در فرصت. برای دستیابی به بهترین نتیجه بهتر است انجیرها را به دو نیم تقسیم کنید. اما مراقب باشید نیمه انجیر از یکدیگر جدا نشوند.

کاغذ روغنی و کاغذ پخت و پز را کف سینی فر پر کرده و انجیر ها را روی آن بچینید. هنگام خشک کردن انجیر در فرد درب فر نباید به صورت کامل و صحیح باشد. به این ترتیب رطوبت ناشی از انجیرها از فر خارج می شود. در این حالت خشک کردن انجیر سه تا شش ساعت طول می کشد. در این مدت انجیر ها را بررسی کنید و مراقب باشید نسوزند.

خشک کردن انجیر با نخ

خشک کردن انجیر با نخ

خشک کردن انجیر با نخ یکی از روش های سنتی خشک کردنی میوه است. در این روش بهتر است انجیر ها را از یک نخ عبور دهید و آن ها را به شکل تسبیح درآورید. در مرحله بعد رشته انجیر را در معرض آفتاب قرار دهید. در برخی از موارد برای جلوگیری از چسبیدن انجیر ها به یکدیگر به آنها آن زده می شود. به احتمال زیاد شما نیز طعم انجیرهای آردی خشکی که در گذشته در خانه مادربزرگ ها میل کرده اید را به خوبی به یاد دارید. به این طریق می توانید انجیر را درست به همان شکل خشک کنید.

بهترین انجیر برای خشک کردن

برای دستیابی به بهترین نتیجه بهتر است بهترین نوع انجیر را انتخاب کنید. انجیر استهبان انجیر زرد رنگ و شیرین نیست که برای خشک کردن بسیار مناسب است. با خرید انجیر استهبان انجیرهای خشکی مشابه با انجیر های خشک بازار را تهیه خواهید کرد.

نگهداری انجیر خشک

نگهداری انجیر خشک

برای نگهداری طولانی مدت انجیر های خشک بهتر است مطمئن شوید که انجیر فاقد هرگونه آب باشد. پس از خشک شدن کامل انجیرها آنها را در بطری های شیشه ای بریزید. مطمئن شوید که درب بطری ها به خوبی چفت می شود و هوا وارد بطری نمی شود. در این حالت انجیرهای خشک برای ۱۲ تا ۲۴ ماه ماندگاری دارند.

با خشک کردن انجیر و استفاده از آن در فصل هایی که دسترسی به این میوه امکان پذیر نیست از آن برای درمان یبوست،فخ معده، فقر آهن، فشار خون، پوکی استخوان و ریزش مو استفاده کنید. انجیر خشک میان وغده بسیار لذیذی است که منجر به چاقی شما نمی شود. چرا که کالری انجیر خشک بسیار پایین است. با انتخاب بهترین نوع انجیر سالم ترین و لذیذترین انجیر خشک را در منزل تهیه کنید و از فواید انجیر خشک بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هزینه پستی رایگان

سفارشات بالای 500 هزار تومان

تضمین برگشت وجه

در صورت عدم تطابق

ارسال به همه جا

ار سال به تمام نقاط کشور

مشاوره و پشتیبانی

24 ساعته آنلاین